FAQ en tips
Voor detailzaken en horeca (B2C) : 100%, 75% of 50% (incl.btw):
De handelaar mag zelf vrij bepalen of hij het volledige verkoopbedrag in RES aanvaardt
(100%) of 75% of 50% (incl. btw).
De handelaar kan zelf een maximumbedrag in RES per aankoop bepalen (dit bedrag moet
wel duidelijk vermeld worden in de commerciële omschrijving).
Alle B2B-zaken (technische beroepen, groothandels enz ..):
Er wordt geen vast RES-% meer gepubliceerd. De koper en verkoper mogen onderling vrij
onderhandelen over het RES-bedrag. RES weigeren kan echter niet en er moet altijd een
redelijk bedrag in RES aanvaard worden.
Het RES-% dat je aanvaardt mag je op elk moment wijzigen (mits je de aanpassing ook
doorvoert in je commerciële omschrijving die gepubliceerd staat op de RES-website). Er
zijn eveneens %-stickers ter beschikking om aan te brengen in je zaak.
Indien je tijdelijk geen RES wenst te aanvaarden kan je je onzichtbaar plaatsen van de
website. Wanneer je zaak niet meer gepubliceerd is op de RES-website, ben je niet meer
verplicht om RES te aanvaarden.
Iedere RES-handelaar moet te allen tijde de betaling van een verkoop aan een andere RES-
handelaar aanvaarden in RES. Zo zullen detail- en horecazaken, bepaald door de activiteit
(B2C-overeenkomsten), 100%, 75% of 50% (inclusief btw) aanvaarden. De handelaar mag zelf
vrij bepalen of hij het volledige verkoopbedrag in RES aanvaardt, 75% of de helft (inclusief
btw).De handelaar kan zelf een maximum bedrag in RES per aankoop bepalen (dit bedrag
moet wel duidelijk vermeld worden in de commerciële omschrijving). Indien de handelaar
zijn RES-percentage wenst te wijzigen, dan moet hij dit minstens 14 dagen vooraf melden aan
het RES-hoofdkantoor, zodat deze wijziging tijdig kan gepubliceerd worden
Het volledige huishoudelijk reglement kan je hier terugvinden.
Voor consumenten biedt RES een extra koopkracht. Via het RES SWAP platform kan je als consument voordelig RES aankopen van RES-handelaars. Je
ruilt je euro’s om naar RES en krijgt hiervoor in de plaats extra RES van de handelaar die
de SWAP-deal heeft geplaatst. Nadien kan je je RES spenderen bij al onze aangesloten
RES-handelaars!
Je kan RES enkel spenderen bij de aangesloten RES-handelaars. Deze kan je hier terugvinden. Je kan je zoekopdracht verfijnen via de categorieën of
je kan een trefwoord ingeven. Onderaan de categorieën kan je zoeken op locatie. De
dichtbij zijnde RES-handelaars worden dan weergegeven.
Verder kan je ook RES-aanbiedingen terugvinden op de RES-Marketplace
Je RES betaalkaart opladen doe je via het SWAP-platform (link naar wat is SWAP). Klik op
de knop ‘inloggen’ rechtsboven. Zodra je aangemeld bent kan je in de zoekbalk op ‘SWAP’
klikken. Je krijgt nu een overzicht van verschillende RES-handelaars waarmee je kan
swappen. Let op: het maakt niet uit met welke RES-handelaar je de swap uitvoert. Je kan
nadien in het hele netwerk je RES-punten spenderen. Nadat je een swap-deal hebt
gekozen, geef je aan hoeveel RES je wil aankopen. Klik nadien op ‘Start RES SWAP’ en voer
de online betaling uit om je RES te ontvangen!
Inloggen en wachtwoord
Via deze link kan je je gebruikersnaam en
paswoord aanvragen.
Om je in te loggen krijgt je een gebruikersnaam en wachtwoord. Je meld je niet aan met
je emailadres. Indien je je logingegevens vergeten bent en je emailadres is gewijzigd kan
je een email sturen naar info@res.be waarbij je je nieuw emailadres doorgeeft. Zo kunnen
wij de wijziging doorvoeren in de database.
Via deze link kan je je paswoord aanvragen.
Gebruik en accountwijzigingen
Om interne gegevens (wijzigingen van adres, zaakvoerders, btw-nummer, emailadressen,
telefoonnummers, website, …) dien je een email te sturen naar info@res.be.
Facturatie en boekhouding
Bij vragen over je facturen kan je altijd een email sturen naar boekhouding@res.be of ons
telefonisch contacteren via het nummer +32 16 31 45 45.
De RES-rekening (je positief RES saldo) wordt in je boekhouding best opgenomen in het actief in de post ‘Overige vorderingen’ (*) waarbij 1 RES dezelfde waarde heeft als 1 €.
Negatief RES-saldo : opnemen in het passief bij de post ‘Overige schulden’ (*)
(*) Je hebt dus een vordering (actief) of een schuld (passief) in goederen/diensten tov van
het RES-netwerk voor een waarde van X euro.
Aan de hand van de RES-rekeninguittreksels (zoals ook bij je bankuittreksels) kunnen alle
RES-inkomsten en RES-uitgaven boekhoudkundig correct verwerkt worden. De RES-
rekeninguittreksels kan je terugvinden op je RES online rekening.
De fiscale wetgeving verplicht om verkopen altijd te factureren of in je kasboek te
registreren, ongeacht de wijze van betaling. De facturen worden dus altijd opgemaakt in
euro – ongeacht er in euro of RES zal betaald worden, BTW wordt dus bijgevolg altijd
aangerekend. Wanneer je verkoopt in RES moet bijgevolg de ontvangen BTW afgedragen
worden, maar omgekeerd, wanneer je aankoopt en betaalt in RES mag je de betaalde
BTW in mindering brengen. Wij adviseren – om het duidelijk te maken voor de
boekhouding – op de factuur altijd de wijze van betaling te vermelden.
Je vindt de gegevens van alle RES-handelaars terug op deze website.
RES ontvangen en betalen
Een RES-betaling kan je via verschillende manieren ontvangen:
- Via de RES-website – surf naar www.res.be en klik in de witte kader op ‘ontvang een RES-betaling’ nadien kan je makkelijk een betaling ontvangen.
- Via de RES-app: nadat je ingelogd bent op de app, klik je op ‘rekeningen’ nadien zie je
rechtsonder ‘+ overschrijving’ – kies hier ‘Mobiel ontvangen’. De betalende partij
dient op dezelfde manier een QR-code aan te maken die jij dan kan scannen.
Een RES-betaling kan je via verschillende manieren uitvoeren:
- Via de RES-app (mobiel of via de computer – app.res.be ): nadat je ingelogd bent op de
app, klik je op ‘rekeningen’ nadien zie je rechtsonder ‘+ overschrijving’ – kies hier
‘overschrijving’ of ‘mobiel betalen’. Volg verder de instructies.
Consumenten
Handelaars
Om toegang te krijgen tot het SWAP-platforma als handelaar moet je RES-account
geüpgraded worden. Hiervoor dien je contact op te nemen met RES via info@res.be
Contact
Je kan ook onderstaand formulier invullen. We nemen zo snel mogelijk contact op. Tijdens kantooruren kan je ons bellen op 016 31 45 45.