Getuigenis van Vincent Ten Hove (Int Hofken)
Met zijn centrale ligging aan de markt en zijn gezellige retro-interieur is Int Hofken te Haacht de ideale eet- en keuvelplaats voor alle voorbijgangers en bezoekers van de nabije winkelstraten. Maar ook ideaal voor de zakenman op zoek naar een business lunch. Zaakvoerder Vincent Ten Hove kiest resoluut en moedig voor een hybride concept: overdag brasserie en ’s avonds restaurant. Even verderop in de Stationstraat runt hij ook Kaffee Claude, al jaren dé bruine kroeg van de streek voor jong en oud met een platform voor stomende optredens en zinderende party’s.
“Het RES-principe van steun aan de lokale economie passen wij ook 100% toe in de verwerking van streekproducten in onze gerechten! "
Int Hofken is nog maar twee jaar operationeel maar nu al een groot succes?
Vincent Ten Hove: Ik ben al 17 jaar actief in de horeca met 2 café’s, maar ik wou graag mijn eigen restaurant opstarten, hier in het centrum van Haacht. Er was echt een gebrek aan leuke en gezellige ‘eet-ablissementen’ met de retrosfeer die ik zo koester. Het ligt strategisch aan het marktplein en we krijgen veel passanten en shoppers uit de nabije winkelstraten over de vloer.
U koos meteen voor een welomlijnde en gedurfde positionering?
Vincent: Precies, overdag zijn we een sympathieke brasserie met terras en zicht op het marktplein, en ‘s avonds wordt alles omgetoverd tot een strak restaurant, met een volledige andere kaart, menusuggesties en een royale wijnkaart. De klanten weten dat en het werkt wonderwel.
U eert het RES-principe van steun aan de lokale economie?
Vincent: Aha, correct! Onze eetkaart en suggestielijst bevat zeer bewust seizoensgebonden gerechten met producten uit de streek. Lekkere groenten van bij ons, zoals witloof en asperges, maar ook bijvoorbeeld geitenkaas uit de regio of een sappige biefstuk van een Vlaamse koe. Zo geniet u niet alleen van alle lekkers van bij ons, maar ondersteunt u ook de lokale boeren.
Wat betekent RES in uw bedrijfsvoering?
Vincent: Ik heb er een dubbel gevoel bij. Enerzijds vind ik het een prachtig businessconcept dat sowieso extra klanten en meeromzet oplevert, ook van RES PREPAID-klanten. Ik ben overigens één van de enige horecaleden in de regio. Anderzijds is het geen sinecure om er elke dag mee aan de slag te gaan en de RES-reflex te gebruiken. En dat moet je wel doen om een evenwichtige balans tussen RES-in-en-uit te genereren. Ik probeerde al eens RES-aannemers aan te spreken voor mijn terrasaanleg maar het % was niet interessant. Ik vond wel een groentenleverancier aan 50%, maar voor het overige is het niet makkelijk om leveranciers te vinden. Ik denk er sterk aan om mijn medewerkers een bonus uit te keren in RES PREPAID-kaarten en om de kaarten ook te gebruiken voor tombola’s allerhande.