Getuigenis van Bart Bex (Oro Bex)

 

Bart Bex is één van die gepassioneerde juweliers die nog elke dag enorm kan genieten van de aanblik van de juwelen die in zijn etalage liggen te schitteren. Hij weet immers vanwaar ze komen en hoe ze gemaakt worden. Zijn niet aflatende drang om via internationale juwelenbeurzen de allermooiste juwelen naar Genk te halen is niet alleen een passie maar ook een missie: als ‘kleine’ juwelier op een beperkte oppervlakte grote topmerken verkopen, én elegantie en vakmanschap zo verenigen om tot een duurzame klantenbinding te komen. Daarom domineert niet kwantiteit maar kwaliteit zijn bedrijfsfilosofie.

Hoe bent u in deze business gerold?
Bart Bex: Ik heb eerst jarenlang diamant- en juwelencollecties verhandeld als groothandelaar, dus de sector was -en is- me zeer vertrouwd. In 1996 startte ik dan met mijn vrouw Vera een eigen juwelierszaak in hartje Genk. De vele contacten met collega-grossiers en fabrikanten boden ons de mogelijkheid om een waaier aan Italiaanse topmerken te kunnen opnemen.

Is er geen overaanbod aan juweliers in Vlaanderen?
Bart: Nee, ik denk het niet. In tijden van crisis overleven enkel diegenen met een sterk concept! Juwelen, horloges en sieraden zorgen voor een aparte en unieke schoonheid als ze gedragen worden, mensen beklemtonen er hun persoonlijkheid mee of de genegenheid voor elkaar. En vergeet niet: ‘diamonds are a girl’s best friend’ en ‘diamonds are forever’. Ik gun alle juweliers in België een plek onder de zon en ik beschouw ze als collega’s. Er worden nog steeds aanzienlijke bedragen uitgegeven aan producten die dat waard zijn en hun waarde behouden. Belangrijk is ook om de wensen en voorkeuren van je klanten juist in te schatten!

Hoe positioneert u zich?
Bart: Met Italiaanse topmerken die zeer selectief gekozen zijn. Ik heb 4 à 5 hoofdmerken maar pluk ook vaak de kersen uit de taart van andere leuke trendsetters zoals Annamaria Cammilli, Centoventuno, Mattioli, Chiampesan, Davice, Nanis, Marco Bicego, Talento, Salvatore Arzani, Versace en C&C Gioielli. Het zijn merken van Italiaanse familiezaken wiens vakmanschap van generatie op generatie wordt doorgegeven. De passage van klanten bevestigt dat wij de voorbije 20 jaar de juiste strategische keuzes gemaakt hebben. Ik werk overigens ook met enkele binnenlandse fabrikanten en diamantairs die merkloze sieraden ontwerpen. Zo zit je dichter bij de bron en betaal je niet voor de dure marketing die de bekende merken doorrekenen. Ik verkoop uiteraard ook horloges, waarvan 3 merken exclusief voor Limburg. Het meeste succesvolle merk is Perrelet, genoemd naar de 18e-eeuwse Zwitserse horlogemaker die bekend staat als ‘de uitvinder van de automaat’, de mechaniek die in alle topmerkhorloges geplaatst wordt.

Welke rol speelt RES in uw bedrijfsvoering?
Bart: Ik heb de RES-reflex zodra ik iets nodig heb. Een pluim overigens voor de vernieuwde RES-website die ik vaak consulteer voor mijn opzoekingen. Het leuke naast de meeromzet uit nieuwe klanten is dat je ook een bilaterale band creëert. Zo hebben we hier een alarminstallatie laten plaatsen door een RES-lid die hier later ook over de vloer kwam voor juwelen; idem dito voor een RES-reisbureau waarmee we onze gezinsvakantie gepland hadden. En het weze gezegd, RES geeft ook een snellere stimulans om jezelf eens te verwennen met een restaurantbezoek of met kledij uit Fashion Point in Maasmechelen.

U was ook aanwezig op de Gala-avond ‘20 jaar RES’?
Bart: Wat een topavond! Zeer lekker gegeten, de beste witte wijn ooit gedronken, onze eigen Limburgse Virginie Claes die het event en de award-uitreiking schitterend presenteerde, de leuke mensen aan tafel, maar ook de interessante voorafgaande contacten op de beurs in de Brabanthal.

 

ORO-BEX
Genk
Bart Bex
089 30 62 83
www.orobex.be
RES-lid sinds 2001

50% RES

RES gebruikt cookies om u online de beste ervaring aan te bieden. Door onze website te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Als u meer wilt weten over cookies en hoe ze te beheren kijk dan op onze privacy- en Cookiebeleid of sluit en accepteer